Areaal
Asfaltwegen 730.000 m2
Klinkerwegen 750.000 m2
Beton 11.000 m2
Halfverharding 47.500 m2
totaal ca. 250 km
Verkeersborden 4.100 stuks
Straatnaamborden 1.000 stuks
Bewegwijzering 530 stuks
Elektrische oplaadpunten 18 stuks
Gewenst kwaliteitsniveau
Het gewenste kwaliteitsniveau volgens de CROW van de wegen is niveau B. Dit geldt voor zowel het technisch onderhoudsniveau van de verharding als voor de beeldkwaliteit met betrekking tot straatreiniging en onkruidbestrijding op verharding.
Het bermonderhoud wordt gehandhaafd op het kwaliteitsniveau ecologisch, tenzij het vanuit de verkeersveiligheid niet wenselijk en mogelijk is. Dit betekent dat er gestreefd wordt naar weelderige bermen met een bio diverse de begroeiing.
Maatschappelijke doelstellingen
De wegen worden op een robuust niveau onderhouden en sluit aan het huidige en toekomstige gebruik ervan. De wegen hebben als basis een duurzaam veilige vormgeving.
Wegen zijn noodzakelijk voor alle verplaatsingen van verschillende verkeersmodaliteiten, onder andere snel- en langzaam verkeer en landbouwverkeer. Daarnaast heeft een groot deel van het wegareaal een verblijfs- en recreatieve functie. Hierdoor zijn de sociale en economische belangen bij het wegareaal groot.
De staat van de verharding draagt in grote mate bij aan de uitstraling van de directe leefomgeving van onze inwoners, bezoekers en recreanten. Binnen het regulier onderhoud wordt er voor gezorgd dat de doelstellingen binnen het gewenste kwaliteitsniveau behouden blijven.
Bij rehabilitaties en groot onderhoud is het van belang dat de vormgeving van de wegen zo goed mogelijk aansluit bij het (beoogd) gebruik. Dit houdt in dat het wegontwerp wordt afgestemd op de huidige en toekomstige verkeersintensiteiten en modaliteiten.
Voor wegen met een verblijfsfunctie is participatie een belangrijk hulpmiddel om de weginfrastructuur zo veel mogelijk aan te laten sluiten op het werkelijk gebruik ervan. Door deze werkwijze wordt de potentie van de leefomgeving beter benut.
Voortgang in de realisatie van de doelstelling
Met het beheer- en beleidsplan wegen 2017-2021 is de basis gelegd voor het wegbeheer binnen deze planjaren. Het beheer- en beleidsplan geeft niet alleen invulling aan het behoud van het onderhoudsniveau, maar ook aan het verbeteren van verkeersveiligheid. Het onderhoud en de rehabilitaties worden uitgevoerd conform dit plan.
Beheerplan
Het huidige beheerplan voor wegen loopt tot en met 2021. In 2020 wordt het huidige beheerplan herzien en herschreven voor de periode 2021-2025, een jaar eerder dus als gepland was. Dit omdat het beheerplan beter aansluit op de beheerplannen voor riolering en groen die ook over dezelfde planperiode worden geschreven. Dit heeft als doelstelling om het integraal beheer openbare ruimte (IBOR) verder te implementeren binnen de organisatie.
Wat gaan we er voor doen?
In 2020 wordt het beheerplan wegen geactualiseerd voor de periode 2021-2025.
In 2019 is ter voorbereiding op het wegenbeheerplan bepaald op welk punt de wegen zich binnen de onderhoudscyclus bevinden. Hierdoor kan nu beter worden geanticipeerd op de werkelijke onderhoudsbehoefte van het wegareaal.
Het wegbeheer op basis van het jaar van aanleg is het uitgangspunt van het wegenbeheerplan 2021-2025. Ook wordt er een verbeterslag gemaakt op het gebied van integraal wijkgericht werken. De actualisatie vindt plaats in overeenstemming met de omgevingsprojecten (regionaal en bovenregionaal), maatregelen vanuit het GVVP en ruimtelijke ontwikkelingen (in- en uitbreidingsplannen).
Wat kost het?
Bedragen in € 1.000
Wegen | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 |
Regulier onderhoud | 327 | 327 | 327 | 327 |
Groot Onderhoud/rehabilitaties | 1.616 | 1.200 | 1.505 | 1.505 |
Rehabilitaties en vervangingsinvesteringen | 2.958 | 2.138 | 1.110 | 1.110 |
Kapitaallasten | 113 | 204 | 254 | 271 |
Voorziening toereikend: ja